Södertuvan är ett bostadsområde i beläget vid Haninge Centrum. Byggår 2015.

141 lägenheter totalt i de 3 föreningarna Södertuvan 1, 2 och 3. Södertuvan 1 har 37 lägeheter. Det finns garage som de 3 föreningarna har gemensamt samt tillgång till övernattningsrum, bastu och konferensrum.

Brf Södertuvan har ett naturnära läge med Slätmossens naturpark och Friluftsområdet Rudan inom promenadavstånd. I Friluftsområdet Rudan pågår friluftsaktiviteter året runt. Du kan bada i sjöarna eller vandra på någon av de tre vandringslederna. Det finns också elljusspår, mountainbikeslinga samt lekplatser, raststuga och grillplatser. Runt nedre Rudasjön finns en asfalterad slinga där det går lätt att ta sig fram med rullstolar och barnvagnar. Här kan du också fiska om du har löst fiskekort. Vintertid kan man åka skidor, skridskor och pulka.